MİSALİ YAİ
Bu da misali vavi gibi birinci bab hariç diğer beş babdan gelir:
- İkinci babdan فَعَلَ ٠ يَفْعِلُ şeklinde يَسَرَ ٠ يَيْسِرُ
- Üçüncü babdan فَعَلَ ٠ يَفْعَلُ şeklinde فَتَحَ ٠ يَفْتَحُ
- Dördüncü babdan فَعِلَ ٠ يَفْعَلُ şeklinde يَقِنَ ٠ يَيْقَنُ
- Beşinci babdan فَعُلَ ٠ يَفْعُلُ şeklinde يَقُظَ ٠ يَيْقُظُ
- Altıncı babdan فَعِلَ ٠ يَفْعِلُ şeklinde يَبِسَ . يَيْبِسُ
FİİLİ MAZİMisali Yai’nin mazi malum ve meçhulü tamamıyla sahih gibidir.
Muzari Malum
Misali Yai’nin müzari malumu tamamıyla sahih gibidir.
Müzari Meçhul
Misali Yai’lerin müzari meçhulü sahihinkinden farklı olarak hep يُوعَلُ şeklindedir. Şu haldeيَيْسِرُ fiilinin meçhulü يُوسَرُ
يَيْفَعُ fiilinin meçhulü يُوفَعُ
يَيْقَنُ fiilinin meçhulü يُوقَنُ olarak gelir.
Misali Yai’nin müzari meçhulü her ne kadar şekilce sahihlerin müzari meçhülünden biraz farklı ise de yine sahihlerin müzari meçhulü çekilir.
جَمْعٌ Çoğul
|
تَثْنِيَةٌ İkil
|
مُفْرَدٌ Tekil
| ||
يُوسَرُونَ
|
يُوسَرَانِ
|
يُوسَرُ
|
مُذَكَّرٌ Eril
|
غَائِبٌ
|
يُوسَرْنَ
|
تُوسَرَانِ
|
تُوسَرُ
|
مُؤَنَّثٌ Dişil
| |
تُوسَرُونَ
|
تُوسَرَانِ
|
تُوسَرُ
|
مُذَكَّرٌ Eril
|
مُخَاطَبٌ
|
تُوسَرْنَ
|
تُوسَرَانِ
|
تُوسَرِينَ
|
مُؤَنَّثٌ Dişil
| |
نُوسَرُ
|
اُوسَرُ
|
مُتَكَلِّمٌ
|
جَمْعٌ Çoğul
|
تَثْنِيَةٌ İkil
|
مُفْرَدٌ Tekil
| ||
يُوفَعُونَ
|
يُوفَعَانِ
|
يُوفَعُ
|
مُذَكَّرٌ Eril
|
غَائِبٌ
|
يُوفَعْنَ
|
تُفَعَانِ
|
تُوفَعُ
|
مُؤَنَّثٌ Dişil
| |
تُوفَعُونَ
|
تُفَعَانِ
|
تُوفَعُ
|
مُذَكَّرٌ Eril
|
مُخَاطَبٌ
|
تُوفَعْنَ
|
تُفَعَانِ
|
تُوفَعِينَ
|
مُؤَنَّثٌ Dişil
| |
نُوفَعُ
|
اُوفَعُ
|
مُتَكَلِّمٌ
|
جَمْعٌ Çoğul
|
تَثْنِيَةٌ İkil
|
مُفْرَدٌ Tekil
| ||
يُوقَنُونَ
|
يُوقَنَانِ
|
يُوقَنُ
|
مُذَكَّرٌ Eril
|
غَائِبٌ
|
يُوقَوْنَ
|
تُوقَنَانِ
|
تُوقَنُ
|
مُؤَنَّثٌ Dişil
| |
تُوقَنُونَ
|
تُوقَنَانِ
|
تُوقَنُ
|
مُذَكَّرٌ Eril
|
مُخَاطَبٌ
|
تُوقَوْنَ
|
تُوقَنَانِ
|
تُوقَنِينَ
|
مُؤَنَّثٌ Dişil
| |
نُوقَوُ
|
اُوقَوُ
|
مُتَكَلِّمٌ
|
MUZARİ MANSUP – MUZARİ MECZUM
Misali Yai’lerin mansup ve muzari meczumu tamamıyla sahihdeki kaiydeye tabidirler.EMRİ HAZIRI MALUM
Emri Hazır’ın malumum üç şekil üzere gelir:
İkinci ve altınca bablarda اِيعِلْ şekli üzere gelir. اِيبِسْ ve اِيسِرْ gibi.
Üçüncü ve dördüncü bablarda اِيعَلْ şekli üzere gelir. اِيفَعْ ve اِيقَنْ gibi.
Beşinci babda اُوعُلْ şekli üzere gelir. اُوقُظْ gibi.
Fakat hangi şekil üzere gelirse gelsin sahihteki kaideye göre çekilir.
İkinci babdan:
جَمْعٌ Çoğul
|
تَثْنِيَةٌ İkil
|
مُفْرَدٌ Tekil
| ||
اِيسِرُوا
|
اِيسِرَا
|
اِيسِرْ
|
مُذَكَّرٌ
|
مُخَاطَبٌ
|
اِيسَرْنَ
|
اِيسِرَا
|
اِيسِرِى
|
مُؤَنَّثٌ
|
Altıncı babdan:
جَمْعٌ Çoğul
|
تَثْنِيَةٌ İkil
|
مُفْرَدٌ Tekil
| ||
اِيبِسُوا
|
اِيبِسَا
|
اِيبِسْ
|
مُذَكَّرٌ
|
مُخَاطَبٌ
|
اِيبَسْنَ
|
اِيبِسَا
|
اِيبِسِى
|
مُؤَنَّثٌ
|
Üçüncü babdan:
جَمْعٌ Çoğul
|
تَثْنِيَةٌ İkil
|
مُفْرَدٌ Tekil
| ||
اِيفَعُوا
|
اِيفَعَا
|
اِيفَعْ
|
مُذَكَّرٌ
|
مُخَاطَبٌ
|
اِيفَعْنَ
|
اِيفَعَا
|
اِيفَعِى
|
مُؤَنَّثٌ
|
Dördüncü babdan:
جَمْعٌ Çoğul
|
تَثْنِيَةٌ İkil
|
مُفْرَدٌ Tekil
| ||
اِيقَنُوا
|
اِيقَنَا
|
اِيقَنْ
|
مُذَكَّرٌ
|
مُخَاطَبٌ
|
اِيقَنَّ ، اِيقَنْنَ
|
اِيقَنَا
|
اِيقَنِى
|
مُؤَنَّثٌ
|
Beşinci babdan:
جَمْعٌ Çoğul
|
تَثْنِيَةٌ İkil
|
مُفْرَدٌ Tekil
| ||
اُوقُظُوا
|
اُوقُظَا
|
اُوقُظْ
|
مُذَكَّرٌ
|
مُخَاطَبٌ
|
اُوقُظْنَ
|
اُوقُظَا
|
اُوقُظِى
|
مُؤَنَّثٌ
|
Dikkat:
- Cahdi Mutlak’ın malum ve meçhul bütün sigalarında لَمْ yerine لَمَّا getirirsek Cahdi Mustağrak meydana gelir.
- Malum ve meçhul altı gaib sigasında لَمْ yerine لِ getirirsek Emri Gaib, لاَ getirirsek Nehyi Gaib meydana gelir.
- Yalnız meçhul altı muhatap sigasında لَمْ yerine لِ getirirsek Emri Hazır’ın meçhulu meydana gelir.
- Malum ve meçhl altı muhatap sigasında لَمْ yerine لاَ getirirsek Nehyi Hazır meydana gelir.
- Malum ve meçhul iki Mütekellim sigasında لَمْ yerine لِ getirirsek Emri Mütekellim, لاَ getirirsek Nehyi Mütekellim meydana gelir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder